Normalment, els monosíl·labs no s’accentuen: pla, tren, mai, pi, tu, bo, quin, nus, pal... Tanmateix, alguns monosíl·labs i alguns altres mots que segons les normes tampoc no s’haurien d’accentuar porten accent diacrític, és a dir, per a distingir-los d’altres mots. Els més usuals són els següents:
bé (contrari de malament)
|
pèl (i repèl, contrapèl...)
|
béns (propietats)
|
què (interrogatiu i relatiu fort)
|
bóta (recipient per al vi)
|
rés (pregària)
|
Déu (i adéu, pregadéu...)
|
séc (plec)
|
dóna i dónes (del verb donar)
| |
féu (passat del verb fer, i desféu, reféu...)
| |
sí (afirmació)
| |
mà (part del cos)
|
sòl (terra, i entresòl, subsòl)
|
més (de quantitat)
|
té (del verb tenir)
|
mèu (miol)
| |
mòlt (participi del verb moldre)
|
ús (d'usar)
|
món (i rodamón)
|
véns, vénen (del verb venir)
|
móra (fruita)
|
vés (del verb anar)
|
nét/a (i renét/a, besnét/a...)
| |
ós/óssa (animal)
|
L’accent diacrític es manté en alguns dels compostos d’aquestes paraules. Per exemple: adéu, besnét, besnéts, rodamón, subsòl.
1. Copia la taula de la part teòrica i fes les paraules equivalents que no porten accent. No t’oblidis d’escriure la definició entre parèntesis.
2. Omple els buits amb els parells que corresponguin, amb o sense accent:
a) –No ... or tot el que lluu.
-Fent i desfent, ... fa l’aprenent.
b) –Això ... figues d’un altre paner.
-Val més bona ... que bon llit.
c) –Dorm com un ... .
Ja ... un gat vell, jo!
d) –Doncs, sí que ... bo de veure!
És una ... d’empenta.
e) -No me’n ... avenir.
-... celebra una festa.
f) -La feina que no fas, molta ... l’estalvies.
-No ... remei.
g) Com ... temps passa, ... amics són.
-Encara no hem cobrat el ... .
3. Utilitza en cada cas la paraula que correspongui per completar aquestes frases: deu, déu, net, nét, ves, vés, venen, vénen, sol, sòl, us, ús, bens, béns.
a) Els pisos són ... immobles. Dels fills de les ovelles en diem xais o ... .
b) Les pomades són medicaments d’... extern, és a dir, les heu d’aplicar a la pell.
c) Aquest terreny és ... edificable. Anem a prendre el ... . Vol viure ... .
d) parla sense embuts, vinga, home, no tinguis ... a la llengua! Explica-m’ho amb ... i senyals. Ha vingut ben bé d’un ... que no caiem ... barranc.
e) Posidó és el ... grec del mar. Del naixement d’una font o d’un riu en diem una ... d’aigua. Veig sortir el ... de setembre.
f) L’avia va buscar el ... a l’escola. Ja pots passar el treball en ... .
g) ... què dius, que segons què no es pot dir! ... per feina!
h) Aquests productes ... d’Amèrica. Aquí ... el vi a doll.
4. Identifica les paraules que han de dur accent diacrític i posa’l.
a) Avui em fan mal els ossos. / El caçador furtiu ha matat un os.
b) Compro el cafè molt. / Me’l prenc molt calent.
c) Aquest vi es de la bota del racó. / Per anar a pescar em poso les botes de goma.
d) Li has d’explicar tot el que ha passat. / Li has d’explicar que ha passat.
e) Es por saber d’on vens a aquestes hores? / Per quants diners te’l vens, l’ordinador vell?
f) Si us voleu quedar a dormir a casa, ho podeu fer. / Digueu-nos si ees que si o es que no.
5. exercici en línia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada