Editat per Miquel Socies

Editat per Miquel Socies
IES Ramon Llull

dilluns, 8 d’abril del 2013

accents diacrítics



Normalment, els monosíl·labs no s’accentuen: pla, tren, mai, pi, tu, bo, quin, nus, pal... Tanmateix, alguns monosíl·labs i alguns altres mots que segons les normes tampoc no s’haurien d’accentuar porten accent diacrític, és a dir, per a distingir-los d’altres mots. Els més usuals són els següents:

bé (contrari de malament)
pèl (i repèl, contrapèl...)
béns (propietats)
què (interrogatiu i relatiu fort)
bóta (recipient per al vi)
rés (pregària)

Déu (i adéu, pregadéu...)
séc (plec)
dóna i dónes (del verb donar)
féu (passat del verb fer, i desféu, reféu...)

sí (afirmació)
mà (part del cos)
sòl (terra, i entresòlsubsòl)
més (de quantitat)
té (del verb tenir)
mèu (miol)
mòlt (participi del verb moldre)
ús (d'usar)
món (i rodamón)
véns, vénen (del verb venir)
móra (fruita)
vés (del verb anar)
nét/a (i renét/a, besnét/a...)
ós/óssa (animal)


L’accent diacrític es manté en alguns dels compostos d’aquestes paraules. Per exemple: adéu, besnét, besnéts, rodamón, subsòl. 




1. Copia la taula de la part teòrica i fes les paraules equivalents que no porten accent. No t’oblidis d’escriure la definició entre parèntesis.


2. Omple els buits amb els parells que corresponguin, amb o sense accent:


a) –No ... or tot el que lluu.
-Fent i desfent, ... fa l’aprenent.

b) –Això ... figues d’un altre paner.
-Val més bona ... que bon llit.

c) –Dorm com un ... .
Ja ... un gat vell, jo!

d) –Doncs, sí que ... bo de veure!
És una ... d’empenta.

e) -No me’n ... avenir.
-... celebra una festa.

f) -La feina que no fas, molta ... l’estalvies.
-No ... remei.

g) Com ... temps passa, ... amics són.
-Encara no hem cobrat el ... .

3. Utilitza en cada cas la paraula que correspongui per completar aquestes frases: deu, déu, net, nét, ves, vés, venen, vénen, sol, sòl, us, ús, bens, béns.

a) Els pisos són ... immobles. Dels fills de les ovelles en diem xais o ... .
b) Les pomades són medicaments d’... extern, és a dir, les heu d’aplicar a la pell.
c) Aquest terreny és ... edificable. Anem a prendre el ... . Vol viure ... .
d) parla sense embuts, vinga, home, no tinguis ... a la llengua! Explica-m’ho amb ... i senyals. Ha vingut ben bé d’un ... que no caiem ... barranc.
e) Posidó és el ... grec del mar. Del naixement d’una font o d’un riu en diem una ... d’aigua. Veig sortir el ... de setembre.
f) L’avia va buscar el ... a l’escola. Ja pots passar el treball en ... .
g) ... què dius, que segons què no es pot dir! ... per feina!
h) Aquests productes ... d’Amèrica. Aquí ... el vi a doll.

4. Identifica les paraules que han de dur accent diacrític i posa’l.

a) Avui em fan mal els ossos. / El caçador furtiu ha matat un os.
b) Compro el cafè molt. / Me’l prenc molt calent.
c) Aquest vi es de la bota del racó. / Per anar a pescar em poso les botes de goma.
d) Li has d’explicar tot el que ha passat. / Li has d’explicar que ha passat.
e) Es por saber d’on vens a aquestes hores? / Per quants diners te’l vens, l’ordinador vell?
f) Si us voleu quedar a dormir a casa, ho podeu fer. / Digueu-nos si ees que si o es que no.



5. exercici en línia

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada